Siirry sisältöön

Usein kysytyt kysymykset

1. Mikä on Checkout?

Checkout Finland Oy on OP Ryhmään kuuluva maksunvälitykseen erikoistunut yritys. Checkout on tarjonnut maksunvälityspalveluita vuodesta 2009 ja on kasvanut tasaisella tahdilla siitä asti. Tällä hetkellä Checkout Finland Oy on asiakasmäärältään yksi Suomen suurimmista maksunvälityspalveluista. Vuonna 2014 Checkoutista tuli yrityskaupan myötä OPn tytäryhtiö.

2. Miten saan palvelunne käyttöön?

Maksupalvelumme saa käyttöön nopeasti. Täytettyäsi tilauslomakkeen lähetämme sähköpostitse palvelumme käyttöön tarvittavat tiedot, joiden avulla palvelu aktivoidaan verkkokauppapohjassa. Palvelumme on yhteensopiva useiden verkkokauppaohjelmistojen kanssa. Lista yhteensopivuuksista, ohjelmistopaketeista sekä rajapintakuvauksemme löytyy Tekninen materiaali -välilehdeltä.

3. Mitä palvelu maksaa?

Palvelun voi valita kolmesta eri palvelupaketista, joista löytyy sopiva erilaisiin verkkokaupparatkaisuihin. Lue lisää palvelupakettiemme hinnoittelusta ja sisällöistä kohdasta palvelupaketit.

4. Miten palvelupaketin vaihto onnistuu?

Voit vaihtaa palvelupakettia veloituksetta ilmoituksella asiakaspalveluumme.

5. Kuinka tilityksenne toimivat?

Oletusarvoisesti toimitamme tilitykset kerran viikossa, mutta tilityssykliä on mahdollista muuttaa erilaisiin tarpeisiin sopiviksi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Saat jokaisesta tilityksestä sähköpostiisi kirjanpitokelvollisen tilitysraportin, jonka voimme tarvittaessa lähettää suoraan kirjanpitäjällesi. Tilitysraporttien tapahtumakohtaisia erittelyitä on mahdollista tarkastella Checkoutin Extranetissä.

6. Mikä on Checkout Extranet?

Checkout Extranet on kauppiaille tarkoitettu palvelu, jonka kautta kauppias voi esimerkiksi tarkastaa maksutapahtumiaan, selailla tilitysraporttejaan ja hallinnoida maksutapahtumiaan. Sopimus kanssamme on mahdollista allekirjoittaa täysin sähköisesti Extranetissä, eikä paperista sopimusta tarvita. Extranet-tunnukset tulee Tervetuloa-viestissä palvelun avaamisen yhteydessä. Mikäli tunnukset ovat hävinneet, voi uudet tilata ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

7. Myyn sesonkituotteita verkkokaupassani. Pitääkö maksunvälityssopimukseni katkaista hiljaisemmiksi kuukausiksi?

Ei tarvitse. Kun verkkokaupassa ei ole maksuliikennettä, ei palvelustamme tule kustannuksia. Kauppiassopimukset ovat toistaiseksi voimassaolevia eikä niissä ole määräaikaisuuksia tai irtisanomisaikoja.

8. Mitä tehdä, jos asiakas peruu tilauksen?

Asiakkaan suorittamaan maksutapahtumaan tulee tehdä palautus Extranetissä. Palautus onnistuu helposti ja nopeasti muutamalla painalluksella ja palautuu muutamia poikkeuksia lukuunottamatta takaisin maksajalle, jolloin esimerkiksi pankkipainikkeilla maksetut suoritukset palautuvat takaisin asiakkaan tilille ja rahoituspalveluilla suoritetut maksut palautuvat rahoituspalveluille ja hyvittyvät asiakkaan laskulta.

9. Miten rahoituspalvelut toimivat? Miten osamaksulle tehdään palautus?

Kun rahoituspalvelu on hyväksynyt asiakkaan laskutusasiakkaakseen, maksaa se asiakkaan tilauksen kauppiaalle asiakkaan puolesta ja alkaa sen jälkeen laskuttamaan tätä. Mikäli maksu täytyy perua, voi maksutapahtumalle tehdä palautuksen Extranetissä, jolloin maksu palautuu rahoituspalvelulle ja hyvittyy asiakkaan laskulta. Extranetissä tehdystä palautuksesta välittyy järjestelmämme kautta automaattisesti tieto suoraan rahoitusyhtiölle.

10. Mitä tarkoittaa että olette osa OP Ryhmää?

Checkout Finland Oy on OPn sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö.

11. Mitä tarkoittaa tilauslomakkeen kysymys – Onko yrityksen toiminnassa mukana rahanpesulain mukaisesti määritelty poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö?

Valtioneuvoston asetuksen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä annetun lain (503/2008) 20 §:ssä mukaisesti on tehtävä tarkistus onko rekisteröityvä asiakas poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö. Poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön kuvaus kuvataan tarkemmin sivuilla: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080616 .