Siirry sisältöön

Usein kysytyt kysymykset

1. Mikä on Checkout?

Checkout Finland Oy on OP Ryhmään kuuluva, maksunvälitykseen erikoistunut yritys. Kasvava ja kehittyvä Checkout on tehnyt verkko-ostamista helppoa ja turvallista vuodesta 2009 asti. Olemme asiakasmäärältämme Suomen suurimpia maksunvälityspalveluita. Vuonna 2014 Checkoutista tuli yrityskaupan myötä OPn tytäryhtiö.

 

2. Miten saan palvelunne käyttööni?

Vaivattomasti ja nopeasti! Täytettyäsi tilauslomakkeen lähetämme sähköpostitse palvelumme käyttöön tarvittavat tiedot, joilla palvelu aktivoidaan verkkokauppapohjassa. Palvelumme on yhteensopiva useiden verkkokauppaohjelmistojen kanssa. Lista yhteensopivuuksista, ohjelmistopaketeista sekä rajapintakuvauksemme löytyy Tekninen materiaali -sivulta.

 

3. Mitä palvelu maksaa?

Voit valita palvelun kolmesta palvelupaketistamme, joista löytyy sopiva vaihtoehto erilaisiin verkkokauppoihin. Tarjoamme myös räätälöityjä ratkaisuja esimerkiksi  shop-in-shop-kauppaan ja muihin tarpeisiisi. Lue lisää palvelupakettiemme hinnoittelusta ja sisällöistä palvelut-sivulta.

 

4. Miten palvelupaketin vaihto onnistuu?

Voit vaihtaa palvelupakettia helposti veloituksetta vain ilmoittamalla asiakaspalveluumme.

 

5. Kuinka tilityksenne toimivat?

Oletusarvoisesti toimitamme tilitykset kerran viikossa, mutta sykliä on mahdollista muuttaa tarpeisiisi sopivaksi. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Saat jokaisesta tilityksestä sähköpostiisi kirjanpitokelvollisen tilitysraportin, jonka voimme tarvittaessa lähettää suoraan kirjanpitäjällesi. Tilitysraporttien tapahtumakohtaisia erittelyitä on mahdollista tarkastella Checkoutin Extranetissä.

 

6. Mikä on Extranet?

Extranet on Checkout-kauppiaiden palvelu, jonka kautta voi esimerkiksi tarkastaa ja hallinnoida maksutapahtumiaan sekä selailla tilitysraporttejaan. Voit myös allekirjoittaa sopimuksen kanssamme sähköisesti suoraan Extranetissä. Saat Extranet-tunnukset tervetuloviestissä heti palvelun avaamisen yhteydessä. Uudet tunnukset voit tilata ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

 

7. Myyn sesonkituotteita verkkokaupassani. Pitääkö maksunvälityssopimukseni katkaista hiljaisemmiksi kuukausiksi?

Ei toki. Kun verkkokaupassasi ei ole maksuliikennettä, ei palvelustamme tule kustannuksia. Kauppiassopimukset ovat aina toistaiseksi voimassaolevia, eikä niissä ole määräaikaisuuksia tai irtisanomisaikoja.

 

8. Mitä teen, jos asiakas peruu tilauksensa?

Tee palautus asiakkaan suorittamaan maksutapahtumaan Extranetissä. Palautus onnistuu helposti ja nopeasti muutamalla painalluksella.

 

9. Miten rahoituspalvelut toimivat? Miten osamaksulle tehdään palautus?

Kun rahoituspalvelu on hyväksynyt asiakkaan laskutusasiakkaakseen, maksaa se asiakkaan tilauksen kauppiaalle asiakkaan puolesta ja alkaa sen jälkeen laskuttaa tätä. Mikäli maksu täytyy perua, voi maksutapahtumalle tehdä palautuksen Extranetissä, jolloin maksu palautuu rahoituspalvelulle ja hyvittyy asiakkaan laskulta. Extranetissä tehdystä palautuksesta välittyy järjestelmämme kautta automaattisesti tieto suoraan rahoitusyhtiölle.

 

10. Mitä tarkoittaa että olette osa OP Ryhmää?

Checkout Finland Oy on OPn sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö.

 

11. Mitä tarkoittaa tilauslomakkeen kysymys “Onko yrityksen toiminnassa mukana rahanpesulain mukaisesti määritelty poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö?”

Meidän on tehtävä lainmukainen tarkistus, onko rekisteröityvä asiakas poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö. (Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä 503/2008, 20 §). Poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö kuvataan tarkemmin sivuilla www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080616